Menu sx Lavazza Menu dx

ANNONSHISTORIA

 TESTO + INFO

  • 2011-2012

    Kalenderns första 20 år, Italiens första 150

     

     

    Lavazza var ett regelbundet inslag vid firandet av 150-årsjubileet av Italiens enande. Det enda officiella kaffet vid Esperienza Italia 150-evenemangen var Lavazza, som serverades i en särskild röd, vit och grön minneskopp, designad av Lavazza för att markera tillfället. Alla sju utställningarna som ingick i firandet sponsrades av Lavazza, däribland den anmärkningsvärda hyllningen till Leonardo da Vinci, utställningen ”Leonardo: Geniet, Myten”.

    2011 var också det år då Lavazza-kalendern firade sitt 20-årsjubileum. Annie Leibovitz, Helmut Newton, Ellen von Unwerth, Ferdinando Scianna, Albert Watson, David LaChapelle, Jean-Baptiste Mondino och Eugenio Recuenco är några av de stora fotografer som har jobbat med varumärket, och Lavazza gav dem sin hyllning med multimediaprojektet ”Con te partirò” (en utställning på Milanotriennalen, en digital kampanj och en fotomonografi) för att fira lanseringen av den tjugonde kalendern i oktober 2011.

    För detta tillfälle startade Lavazza ett iniativ med en ”fotojakt”, för att hitta talangfulla fotografer som kunde tolka de teman som markerade händelsen: Resa och Förförelse. Urvalsprocessen anförtroddes den välkände designern Fabio Novembre.

    På våren återvände Lavazza till möbelmässan Salone del Mobile i Milano som partner för den berömda inredningstidningen, ”Interni”. På utställningen ”Mutant Architecture”, som hölls på Milan Università Statale, bjöds alla besökare på riktig italiensk espresso. Företaget samarbetade också med arkitekten Lorenzo Palmer om installationen ”Lavazza Piazza Italiana”.

    A Modo Mio till Hollywood: Den fulländade espressomaskinen var med i Paolo Sorrentinos film ”This Must Be The Place”, med Oscarvinnaren Sean Penn.

    2011 var också det år då Lavazza blev officiell leverantör till Wimbledon -turneringen. Äntligen kunde såväl spelare som åskådare njuta av en riktig italiensk espresso.
    Partnerskapet lanserades ihop med och understöddes av en integrerad reklamkampanj, producerad i samarbete med:

    • Armando Testa (som designade och producerade Lavazza- och Wimbledon-loggan, en särskild kampanj och stop motion-animerad film)
    • LBI Group Milano (digital marketing - minisite and the mobile app We are the Queue)
    • Promoconvention (ledning av evenemanget och videobidrag)


    Lavazzas reklamkampanj på internationell nivå 2011 visade upp haute cuisine-världen: två obestridliga stjärnor i form av Ferran Adrià och Antonino Cannavacciuolo, två olika visioner av mat – banbrytande innovation och sträng respekt för traditionen – sammanfördes harmoniskt av Lavazzas arom.

    2012

    Paradiso-kampanjen uppdaterades på nytt, och välkomnade Enrico Brignano in i sitt himmelska landskap. Det var stjärnans första framträdande som produktambassadör i en TV-reklamfilm.
    Brignano, som stod på toppen av sin karriär, bidrog med den touch av nymodighet som behövdes för att vidareutveckla Italiens mest långvariga och älskade TV-kampanj.

  • 2009-2010

    Paradiso-kampanjen firade sitt 15-årsjubileum med en designerkollektion

     

     

    2009
    5 år efter lanseringen av ¡Tierra!-projektet förnyade Lavazza sitt samarbete med den berömde fotografen Steve McCurry. Tre exklusiva foton tagna vid samma projekt, som dokumenterar Lavazzas ständiga åtagande för miljömässig och kulturell hållbarhet, visades upp på hans personliga utställning på Palazzo della Ragione i Milano.

    A Modo Mio är mer än bara ett nytt hemespressosystem: det är också ett innovativt koncept som stimulerar kreativitet hos både konstnärer och designers. Den berömde tecknaren Giorgio Forattini var en sådan konstnär, som tackade ja till att designa ett nytt utseende för A Modo Mio. Resultatet blev ”Un caffè A Modo Mio”, åtta vinjetter för åtta dekaler som ställdes ut den 2 juli 2009 på Palazzo Reale i Milano.

     

    Utställningen Fuori Salone, en del av Milanos möbelmässa Salone del Mobile, var värd för evenemanget ”Lavazza Design Paradiso”: 10 talangfulla italienska designers tolkade ikonerna från Lavazzas ”himmel”, en passande hyllning till en av Italiens mest långvariga TV-reklamkampanjer.

    På ”Identità Golose 2009” presenterade Lavazza Espoon, en kaffehålsked designad av kocken Davide Oldani, producerad av Lavazza Training Center. Detta otroligt enkla men effektiva redskap har utformats särskilt för att röra ner socker utan att skingra kaffets värme, och hålla creman intakt.
     

    2010
    Paradiso-kampanjens 15-årsjubileum: mer än 60 avsnitt med enastående berömda ambassadörer gjorde en enkel reklamfilm till något som miljontals TV-tittare inte ville missa. Giuseppe Lavazza, vice direktör för Lavazza-koncernen, säger att ”himmelskonceptet är mer än en kampanj: det är ett koncept som vi alla har kärt, en huvuddel av vår märkesimage”.

    Titta på Lavazzas TV-reklamfilmer.

    2010 års Lavazza-kalender innehöll fotografier av Miles Aldridge, med kreativ vägledning från Armando Testa.

    Lavazza återvände till Fuori Salone på Milanos möbelmässa Salone del Mobile med utställningen ”Design Machines”, och en bok med samma namn, sammanställd av Virginio Briatore. I historien om Lavazzas konst med självgjord espresso såg vi tillbaka på tre generationer med hemmakaffemaskiner, från 1989 och framåt.

  • 2008

    Design och haute cuisine

     



    A Modo Mio
    nådde också himlen. Paolo Bonolis and Luca Laurenti presenterade det nya espressosystemet i ett antal episoder i denna extra långa serie.

    Titta på Lavazzas TV-reklamfilmer. 2008 års Lavazza-kalender och kampanj innehöll fotografier av Finlay MacKay.

    Lavazza startade tävlingen ”Un caffè con Carmencita”, med koppling till den legendariska Carmencita-kaffekannan. Italiens favoritmockakanna, som designades för Lavazza av Marco Zanuso 1979, fick en ny look inför detta tillfälle.

    Tävlingen varade i ett år, med syftet att hitta en design för den nya förpackningen. Den fick draghjälp av en komplett uppsättning reklaminitiativ.




    Lavazza satte ihop ett bokmanifest som uppmärksammade Lavazzas passion för design, genom företagets ikoner. Redaktör var Virginio Briatore, och boken berättar historien om hur företaget blev en ”fabrik för tidsenlig stil”, där det tillverkas inte bara produkter utan framför allt idéer, budskap och livsstilar. För att få veta mer, besök den särskilda avdelningen om detta.

     

    2008 var också året för ett annat utgivningsprojekt: ”Caffè in cucina”, publicerad av Gribaudo Editore. Med boken blir kaffet till en stjärna i köket, och den är ett resultat av Lavazzas passion för att experimentera och bege sig in på nya smakområden. Den innehöll recept från 24 internationellt erkända italienska kockar, med förord av Ferran Adrià.

  • 2003-2007

    Ren stil och socialt ansvar: två sidor av samma mynt

     

     

    2003-07
    Samverkan mellan den internationella kampanjen och kalendern fortsatte. Lavazzas annonser och affischer med den allt mer väldefinierade, särpräglade Lavazza-stilen hämtades från kalendrarna från 2003, 2004, 2005, 2006 och 2007 c, med fotografier av Jean-Baptiste Mondino, Le Gouès, Erwin Olaf, Ellen von Unwerth och Eugenio Recuenco.

    2004
    Lavazzas fond lanserade ¡Tierra!:

    • ett hållbarhetsprojekt inriktat på samhällsutveckling och ekonomisk tillväxt i samhällena där det bor småskaliga kaffeodlare. Projektet började med Honduras, Colombia och Peru, och har nu utökats till Brasilien, Indien och Tanzania;
    • ett fotoreportage av Steve McCurry
    • en ny premiumkaffeblandning

    Lavazza presenterade ¡Tierra! Projekt på Salone del Gusto.
    Duon Bonolis/Laurenti fortsatte framträda i Paradiso-kampanjen, som nu hade med nya karaktärer och nya äventyr: en serie på sitt eget sätt.
     

    2005
    Carmencitas återkomst! Carmencita var den ultimata symbolen för Lavazza-reklamens historia, och stjärnan i programmet Carosello mellan 1964 och 1975. Nu återvände hon till skärmen med en kultförklarad komediserie som pågick i 12 avsnitt. Den var okonventionell, ironisk, full av personlighet och humor, och ett originellt och effektivt sätt att få folk att tala om märket. Den icke-kommersiella kontexten gjorde det ännu mer värdefullt. Serien gav också draghjälp till lanseringen av Carmencita-blandningen.
    Se några underhållande klipp från serien.

    2005-06
    Paradiso-kampanjen införde en serie nya situationer för de två ”himmelska” stjärnorna, som gladde sina fans med en ändlös serie skämt och vitsar.
    Titta på Lavazzas TV-reklamfilmer.

  • 2000-2002

    Lavazza, vitalitet och joie de vivre genom kaffe

     

     

    2000
    Lavazza blev allt mer aktiva på området internationell reklam, och vände sig nu till en större publik med många olika konsumtionsvanor. Resultatet blev konceptet för 2000 års kampanj: ”Få ut det bästa av livet med Lavazza, det italienska kaffet”. 2000 års Lavazza-kalender innehöll fotografier av Elliott Erwitt.

    2001
    2001 års Lavazza-kalenderinnehöll fotografier av Martine Franck och Richard Kalvar.

    2002
    En radikal vändpunkt för Lavazzas internationella image, då detta är starten för en sprudlande, gränsöverskridande stil. För första gången var den internationella kampanjen och kalendern baserade på samma strategi, och anförtroddes samma fotograf, David LaChapelle.

    2002 års kalender var den första som publicerades i färg, och innehöll bilder som skapats särskilt för presskampanjerna. De livfulla, dynamiska bilderna förkroppsligade Lavazzas anda, med mottot ”Espress yourself”, som förvandlar konceptet med espresso – i synnerhet utomlands – till en livsstil. I Italien fortsatte TV-kampanjen Paradiso med Paolo Bonolis och Luca Laurenti istället för Tullio Solenghi. Tittarnas upplevelse förbättrades och berikades också med en serie interaktiva Internetbaserade spel.

  • 1995-1999

    Paradiso-kampanjen, den globala europeiska kampanjen och ”Segno Lavazza”

     

     

    1995
    Utan kaffe blir du inte lycklig ens i himlen. Det är grundtanken bakom den nya Paradiso-kampanjen, med Tullio Solenghi och Riccardo Garrone som Sankte Per. Regissörer är Gabriele Salvatores och Alessandro D'Alatri. Se Lavazzas TV-reklamfilmer.
    Lavazza fortsatte sitt åtagande för internationell reklam:
      – I Frankrike med affischkampanjen ”Bel Canto”.
      – I Tyskland med kampanjen ”Wie in Italien” (Som i Italien)med stjärnan i 1995 års kalender, Maria Grazia Cucinotta.

    1995–1999
    Lansering av Lavazzas första Europatäckande kampanj baserad på de gemensamma värdena med kaffet och varumärket (Lavazza är en ”liten smutt av Italien”). Kampanjen innefattade 2 TV-reklamfilmer och 4 tidningsannonser. 1995 års Lavazza-kalender innehöll fotografier av Ellen von Unwerth.

    1996–1997
    Den nya kampanjen, särskilt för barer och caféer, gjorde att Lavazza återupprättades som ledare i hotell/restaurang/cafésektorn. Genom mottot ”Lavazza tar fram geniet i dig” sammanfördes olika aspekter (kvalitet, erfarenhet och träning), som presenterades av en barista i form av en ”ande i flaska” barista, vilket symboliserade mötet och relationen mellan företaget och dess kunder. 1996 års Lavazza-kalender innehöll fotografier av Ferdinando Scianna.

    1997–1999
    Detta år såg vi lanseringen av ”Segno Lavazza”, en komplett serie med tillbehör och utrustning till barer och caféer, däribland koppar och skyltning, baserat på ett stiliserat ”A” från Lavazza-loggan. Projektet var tänkt att befästa märkets identitet och öka dess synlighet i hotell/restaurang/cafébranschen, genom att belöna baristornas professionalism och förhöja kundupplevelsen. 1997 års Lavazza-kalender innehöll fotografier av Albert Watson.

    1998
    Detta år såg vi den första presskampanjen för Lavazza Espresso Point-systemet, riktat direkt till de som dricker kaffe på jobbet: ”Den stora espresson för små miljöer”. 1998 års Lavazza-kalender innehöll fotografier av Marino Parisotto.

    1999
    1999 års Lavazza-kalender innehöll fotografier av Magnum Photos.

  • 1993-1994

    Ankomst för kalendrarna, nya ambassadörer och de internationella kampanjerna


     


    1993

    Lavazza inledde den prestigefyllda traditionen med designade kalendrar. 1993 och 1994 anlitade företaget mästarfotografen Helmut Newton och hans tjänster.
     

    1993–94
    Efter 17 år ändrade Lavazza sin reklamstrategi och gick vidare från Manfredi-kampanjen. Fyra produktambassadörer valdes för att undvika direkt ”konfrontation”: Luciano Pavarotti, Monica Vitti, Giorgio Forattini och Bud Spencer. Titta på Lavazzas TV -reklamfilmer.

     


    Internationellt utvecklade Lavazza olika TV-kampanjer för varje land, i syfte att öka märkets expansion och medvetenheten om det, åter igen åtföljt av konceptet med den italienska stilen:

    • Tyskland 1993–94 ”Soul of Espresso”.
    • Schweiz 1993–94 ”L'Italiano vero”.
    • Frankrike (1994): tillämpning av Lavazzas italienska reklamkampanj med Luciano Pavarotti och Monica Vitti.
    • Storbritannien (1994): ”Det italienska uttrycket för kaffe”.

    För utanför hemmet-marknaden utvecklades ”Sorriso”-kampanjen för press och radio, inriktad på den allmänna publiken men även på barpersonal. ”Sorriso” (leende) sprider sig bland barkunderna tack vare en professionellt gjord espresso, och bland de baranställda tack vare den kvalitet, service och professionella support som Lavazza ger.

  • 1978-1992

    Nya produkter, nya paket och nya karaktärer

     



    1981–86
    Den första kampanjen specifikt inriktad på barer och caféer publicerades i dagstidningar och branschpressen. Syftet med kampanjen var att skapa en bild av ”Lavazza Bar”, genom att främja baristans roll (”Lavazza, för varje barista i Italien”).

    1986
    Detta år invigdes Locali Storici-kampanjen, som vidareutvecklade bilden av Lavazza Bar genom att förknippa den med kaffets betydelse som historisk och kulturell tillgång.

    1982–92
    Under den här perioden lanserades Lavazzas första internationella reklamkampanjer i pressen och på TV. Det var en slogan som genast kombinerade den italienska stilen och espressokaffet, och som presenterade Lavazza på den internationella scenen som Italiens favoritkaffe.


    1983–93
    Manfredi-kampanjen utvecklades under åren, och nya idéer och karaktärer infördes efter hand.

    1986–89
    Produkten Crema e Gusto lanserades, som alltid presenterad av Nino Manfredi, med en ny fras: ”Crema e Gusto. Alla tillfällen är rätt tillfälle”. Lavazza var nu marknadsledande i Italien.

    1988
    Lavazza Club, ”kaffe i svart slips”, lanserades för den högtstående delen av marknaden: exklusivt och sofistikerat, med början i namnet. Åter igen införlivades produkten i Manfredi-kampanjen. Titta på Lavazzas TV-reklam från Manfredi-kampanjen.

  • 1977

    Manfredi-kampanjen

     

     

    Lavazza ändrade sin reklamstrategi för att kunna konsolidera varumärket, genom att använda ett nytt TV-kampanjformat och ta in varumärkesambassadörer som berättarröster: Nino Manfredi, en mycket älskad personlighet och berömdhet i ordets rätta bemärkelse. Manfredi var Lavazza-kaffet personifierat fram till 1993.

    Kampanjen var banbrytande: den användes till alla produktserier under åren, och fullföljde målet att inrikta uppmärksamheten på varumärket men ändå fortfarande tala om kaffe.
    Kampanjens slogans hamnade i vardagsspråket, med de vinnande fraserna:

    • Kaffe är ett nöje, och om kaffet inte är gott, vad är det då för ett nöje?
    • ”Lavazzas kaffe: ju mer som åker ner, desto mer lyfter det upp!”

     


    Lavazza-reklamen på TV åtföljdes av kampanjer i tidningar, radio och på bio.
    Titta på Lavazzas TV-reklam från Manfredi-kampanjen.

  • 1970-1976

    Tydlig, konkret reklam


     

    1970
    Reklamen blev nu mer konkret och demonstrativ, och fokuserade på produkter, kvalitet, bekvämlighet och lätthanterlighet.

     

    1973–76
    Nya produkter och specifika kampanjer lanserades (Qualità Oro, Rossa, Blu, Argento, Caffè Espresso in Filtri, Grandi Auguri och Paulista).
    När det blev ekonomisk kris, priserna steg och konkurrenterna tenderade att ”förminska” produkten, fick Lavazza idén att bygga sin reklam på öppenhet.
    Titta på Caballero och Carmencita, Lavazzas TV-reklamfilmer.

  • 1959-1969

    Paulista, vilken kampanj!

     



    1959–1960

    Lavazza experimenterade för första gången med bilden av ett starkt märke, oberoende av företagets logotyp, i och med Paulista-kaffet, malt och packat i vakuumförpackade burkar.

     

    1961–1970
    Lansering av Qualità Oro, ”kaffet för stora tillfällen", och Dek, ”koffeinfritt men delikat”: nya märken för nya marknader.

     

    1962
    Paulista blev ett stående inslag i en serie komisk-musikaliska, biofilmliknande reklamfilmer gjorda med stop motion-animering.

     

    1964
    Paulista syntes till första gången på Carosello med de tecknade filmerna, som redan hade släppts på bio. Caballero Misterioso och Carmencita, med sina rim och sin komiska spanska, blev genast kända namn: deras äventyr fortsatte fram till 1975.

    Titta på Caballero och Carmencita, Lavazzas TV-reklamfilmer.

     

  • 1946-1958

    Från efterkrigstiden till Carosello

     



    1946

    Bröderna Lavazza lanserade sitt första varumärkta kaffe. Den första Lavazza-loggan skapades.
     

    1949
    Den första marknadsföringsåtgärden var beslutet att sälja Lavazza-blandningar i förpaketerade påsar, märkta med Lavazza-loggan, för att direkt påannonsera märkesbilden. Detta var en betydelsefull nyhet, vid ett tillfälle då kaffe fortfarande såldes i lösvikt.
     

    1950
    Slogan vid den första Lavazza-kampanjen var ”Miscela Lavazza... Paradiso in tazza” (”Lavazza… Himlen i en kopp”).
     

    1958
    När TV först infördes i Italien var reklamshowen Carosello det populäraste programmet. Lavazza gjorde naturligtvis sitt avtryck där, med en lång serie minnesvärda TV-reklamfilmer. Det var så det historiska samarbetet med Testa-studion började.