Menu sx Lavazza Menu dx

HISTORIA

Ända från slutet av 1800-talet fram till nu har vi varit angelägna om att uppnå förträfflighet i vår kaffeproduktion. Vårt företags historia kännetecknas av en serie banbrytande insikter, som alltjämt pågår, och som började med att Lavazza uppfann själva konceptet med blandningar i början av 1900-talet. Detta arv av förnyelse, resultatet av mer än ett århundrade i branschen, är en av våra starka sidor som företag.

Idag är Lavazza själva symbolen för italienskt kaffe världen över: en global ikon som representerar den autentiska italienska upplevelsen.

Här nedan hittar du hela historien om Lavazza år för år.

  • 1895-1900

    En familj, ett företag och deras ursprung

     

     
    24 april 1859
    Luigi Lavazza föds i en bondfamilj i Murisengo. Hans far drömmer om att han ska få ett bättre liv, och ser till att han får en bra utbildning och en passion för forskning som kommer att visa sig avgörande.

    1885
    Luigi reser till Turin. Genom ett antal arbetserfarenheter och kvällskurser upptäcker han sin egentliga talang: affärer. 1894 startar Luigi sin egen affärsrörelse, genom att han utnyttjar sin tidigare erfarenhet av att jobba i livsmedelsaffär och tar över Paissa & Olivero i centrala Turin.

    1895
    Lavazza grundas officiellt. Alla försäljningsvaror produceras eller behandlas direkt i Lavazza-butiken: tvål, sprit, olja, kryddor och naturligtvis kaffe.

    1900 
    Lavazza har sex anställda och jobbar som grossist utanför tullgränsen. Nyfikenhet och kemistudier leder Luigi till att lära sig mer om den produkt som fascinerar honom mest: kaffe.

     

  • 1901-1932

    Kaffets värld och de första Lavazza-blandningarna

     


    1910

    Affärerna går lysande och Luigi märker ut sig framför konkurrenterna genom sina unika kaffeerbjudanden. Andra livsmedelsaffärer säljer enbart individuella varianter, men Lavazza blir först med att skapa blandningar. Han kombinerar bönor av olika ursprung för att få fram den finaste produkten.
    Blandningarna visar sig tilltala kunderna rejält och företaget skjuter i höjden. Lavazza har snart cirka tjugo anställda och flyttar till större lokaler på Via San Tommaso 10.
    Den fastigheten ägs och drivs av Lavazza än idag, och där finns nu restaurangen och caféet San Tommaso 10.

    1915
    Företaget har mer än 40 anställda, grossistverksamheten har vuxit och Lavazza har till och med köpt mark för att bygga nytt huvudkontor på Corso Giulio Cesare. Första världskriget ska just börja, och männen – däribland Lavazzas medarbetare – blir inkallade till fronten.

    Luigi samlar hela familjen till företaget och tappar inte modet: ”Kriget är bara tillfälligt.” När kriget väl är slut är det dags att förändras igen och åter sticka ut. Med hjälp av sina barn riktar Luigi in sig på att specialisera sig: olja, socker och rostat kaffe blir företagets viktigaste erbjudanden.
     

    1923
    Lavazza köper in en ny rostningsmaskin för att öka kaffeproduktionen. För första gången säljs kaffe färdigpackat, vilket förbättrar transporten och färskheten.

     

    1926
    Luigi Lavazza, hans fru Emilia och deras barn Maria, Mario och Giuseppe (som kallas Beppe) upprättar ett oregistrerat bolag, ”Luigi Lavazza”, som följande år görs om till ett aktiebolag, Luigi Lavazza spa, med ett aktiekapital på 1 500 000 lire.

  • 1933-1955

    Kaffe som yrke

     

     

     

    1933
    Vid 74 års ålder överför Luigi Lavazza alla sina aktier i bolaget till sina barn, som länge har varit aktivt engagerade i att driva företaget.
     

    1940
    Den 10 juni går Italien in i kriget, men Lavazza har vid det laget redan haft problem sedan ett år tillbaka, då Mussolini blockerade all import av kaffe. Beppe fortsätter att styra företaget, som omstruktureras för att inte avbryta verksamheten, och Luigis son Pericle går ut i kriget.

    1945–46
    Efter kriget utför bröderna Mario, Beppe och Pericle Lavazza en återuppbyggnad av fabriken på Corso Giulio Cesare, som skadats av bombningar, och får igång företaget igen. Åter igen riktar de in sig på specialisering, precis som de gjorde efter första världskriget. Aerostudio Borghi i Milano anlitas för att skapa den första Lavazza-logotypen, och varumärkesarbetet inleds.

    1947–48

    Lavazza introducerar förpackningar med sitt eget varumärkesnamn: ett av de tidigaste exemplen på modern marknadsföring. Företagets kapital blir sedan fördubblat: nu stiger äntligen efterfrågan på kaffe i Italien, och det behövs medel för att finansiera tillväxten av Lavazzas verksamhet. Öppnandet av den första utgreningen, i Milano, är bara början.
     

    16 augusti 1949
    Luigi Lavazza avlider i en ålder av 89 år.
     

    1950
    Den första reklamfrasen för Lavazza: ”Caffè Lavazza, paradiso in tazza” (”Lavazzas kaffe, himlen i en kopp”). Företaget mångfaldigar sitt utbud och skapar den första versionen av sin produkt ”Qualità Oro”.

    1955
    Lavazza bygger sin fabrik på Corso Novara 59 i Turin, som fortfarande är platsen för Lavazzas högkvarter och huvudkontor. Lavazzas lastbilar, med den röda och svarta loggan som har blivit världsberömd, kör runt i hela norra Italien. Giuseppe Lavazzas son Emilio börjar jobba i företaget.

  • 1956-1972

    Industrialisering och masskonsumtion




    1956
    Lavazza håller på att bli det största italienska kafferosteriet.

    1957

    Man öppnar ny fabrik på Corso Novara, och Lavazzas stora kafferosteriindustri föds. Det nyskapande ”gravity”-systemet – en effektiv vertikal process som är helt ny i Italien – gör det möjligt att hantera över 40 000 kg kaffe om dagen. Kommunikationer och marknadsföring utvecklas lika fort: värdet av sådant står klart för Giuseppe Lavazzas son Emilio, som nyligen har börjat på företaget. Emilio kontaktar byrån Studio Testa och ingår vad som kommer att bli ett långt och fruktbart samarbete. Mario är inte med på den internationella expansion som Giuseppe och Pericle eftersträvar, och säljer sina aktier till dem.

    1958
    Lavazza lanserar Paulista-kaffet, i den innovativa tryckvakuumförpackade burk som ger en lång hållbarhet. För att stödja produkten föds Lavazzas första annonseringskampanj, ett komplicerat arbete med en samordnad bild som gör märket Paulista omisskännligt än idag.

    1962

    Lavazza lanserar Lavazza Dek, koffeinfritt kaffe som är gjort utan kemiska lösningsmedel. Pericles son Alberto kommer med i firman detta år. Under den här perioden överstiger produktionen 8 miljoner kg och företaget har 700 anställda.

    1965

    Anläggningen i Turin – som fortfarande är den största enproduktsanläggningen i Europa – invigs.

    1969

    Den exklusiva vakuumförpackade påsen ersätter burken: ett behändigt och lättviktigt format som löser alla förvaringsproblem. 200-gramsformatet ”pesotondo” (tydlig viktangivelse) skapas, tillsammans med de nya blandningarna ”Qualità Rossa” och ”Qualità Blu”. Alla dessa nyheter är väl anpassade efter den nya trenden med organiserad distribution. Stormarknaderna börjar förändra italienarnas sätt att handla, och Lavazza anpassar sig också efter detta, med början i den logistiska strukturen.

    21 september 1971
    Giuseppe Lavazza avlider i en ålder av 70 år. Hans bror Pericle blir direktör för bolaget.

  • 1973-1986

    100 års levnad, ett sekel av historia




    1973-77
    Efter åren av boom kommer krisen. Företaget möter den svåra ekonomiska situationen genom att omstrukturera och fokusera på export. Nu är det dags att öka på reklamarbetet. Lavazza och byrån Testa Studio bestämmer sig för att ta in en berömd italiensk skådespelare som produktambassadör, och ”Manfredi-kampanjen” lanseras.

    1979

    Kaffekonsumtionen ökar igen. Lavazza bestämmer sig för att investera i utbildning och kommunikation, med Luigi Lavazza R&D in Coffee (föregångaren till vad som nu är Training Center). Samma år tar Lavazza farväl av Pericle, den sista medlemmen av den andra generationen. Hans brorson Emilio blir direktör, medan Pericles son Alberto är vicedirektör. 

    1980-82

    Lavazza är kraftigt övertygade om att italiensk espresso har stora tillväxtmöjligheter, i synnerhet utomlands. Därför öppnar Lavanza 1982 sin första utländska avdelning, nära Paris. Det markerar det första steget mot den internationaliseringsprocess som ska få företaget att expandera till över 90 länder under det nya årtusendet.

    1985

    Lavazza lanserar en ny kaffeblandning, ”Crema E Gusto”. Bara ett år senare blir detta förstahandsvalet av kaffe för mer än 30 % av de italienska konsumenterna.

  • 1987-1993

    Lavazza kommer med bland Europas 50 främsta märken

     

     

     

    1987-88
    Lavazza fortsätter sin expansion in på utländska marknader. 1987 startas Lavazza Deutschland GmbH, och 1988 drar Lavazza Premium Coffees igång i New York och Lavazza Kaffee i Wien.

     

    1989
    Avdelningen Vending för kaffeautomater upprättas, vid sidan av avdelningen för livsmedel och hotell/restaurang/café, Food and Ho.Re.Ca . Den kretsar kring Espresso Point Lavazza-systemet, en särskild maskin som använder förpaketerade enkeldoskapslar, och visar sig bli en omedelbar hit.

     

     

    1990
    Rekordår för italienskt kaffe, och de utländska marknaderna blir mer och mer attraktiva. Den femte utländska filialen, Lavazza Coffees Ltd, upprättas i London i syfte att öka försäljningen i Storbritannien och Nordeuropa. Nettovinsten vid årsskiftet uppgår till 33 miljarder lire.

    1991
    Emilios son Giuseppe börjar på företaget – den första representanten för Lavazzas fjärde generation.

     

  • 1994-1999

    Mot det nya millenniet

     

     

     

    1995
    Hundraårsjubileet: Juni innebär firandet av ett helt sekels affärsverksamhet. Det är också året för en ny TV-kampanj med namnet ”Paradiso”, en reklamserie som snart blir oerhört populär i Italien och som fortfarande pågår.

     

    1996
    I Europa fokuserar Lavazza på att befästa sin befintliga marknadsandel, mot en affärsmässig bakgrund där de stora detaljhandelskedjorna har monopol. I Turin öppnar Lavazzas ursprungliga butik igen som ”San Tommaso 10”, det första caféet och restaurangen som ägs direkt av företaget.


    1997
    Alberto Lavazzas dotter Antonella börjar på företaget. Ett år senare öppnar koncernens sjätte filial i Spanien.

    1998
    Eurons ankomst är nära förestående, och Lavazza ser detta som ytterligare ett steg i den växande internationaliseringen: med den enda valutan kommer Europas stora marknader att bli delar av en enda ”intern” marknad med över 290 konsumenter. Man förvärvar också den spanska kaffebarkedjan ”Il Caffè di Roma”, i syfte att ytterligare expandera Lavazza-märket på den iberiska halvön.

     

  • 2000-2003

    Lavazza BLUE och mer internationella affärer

     

     

     

    2001
    Arbetat fortsätter med expansionen utomlands, med syftet att etablera trovärdighet och skaffa en ledarposition även inom Utanför hemmet-verksamhetsgrenen. Den sjunde försäljningsfilialen öppnas i Portugal. Francesca, Emilio Lavazzas dotter, och Marco, Alberto Lavazzas son, börjar på företaget.

    2002
    Lansering av den första alleuropeiska reklamkampanjen, med hjälp av bilder från Lavazza-kalendern.

    2003
    Lansering av Lavazza BLUE, den nya enportionsautomaten med ett innovativt extraktionssystem som garanterar maximal arom och gräddighet. Med en toppmodern maskin och en mängd kapslar garanterar systemet en fantastisk kopp bara med en knapptryckning.

  • 2004-2006

    Åren med socialt ansvar

     

     

     

     

    2004

    Lavazza blir mer och mer angelägna om socialt ansvar och bestämmer sig för att lansera en ny produkt: ¡Tierra!. Detta högkvalitetskaffe är det första företagsansvarsprojekt som utvecklats helt och hållet av Lavazza, och det berör kaffeodlarsamhällen i Peru, Honduras och Colombia. Målet är att ha lokala initiativ avsedda att förbättra levnadsvillkoren i samhällena och producera mer ekologiska och lönsamma grödor.

    Samma år startas Giuseppe och Pericle Lavazzas fond.

    2005
    Nu har Lavazza 8 utländska filialer (den senaste i Brasilien) och ett omfattande globalt nätverk av distributörer. Anläggningen i Turin är det största tillverkningsstället i Europa. I Italien är det 16 av 20 miljoner kaffedrickande familjer som köper Lavazza.  Den fjärde generationen i familjen Lavazza tror på att tillväxten internationellt kommer att drivas av den italienska espresso- och kaffekulturens expansion och av befästa marknadsandelar inom enportionssegmentet.

  • 2007-2008

    Nya förvärv, ny teknik

     

     

     

    2007
    Företaget förvärvar Barista – den näst största kaffebaren i Indien – och Fresh & Honest Café Limited. Genom dessa köp blir Lavazza-koncernen av de främsta aktörerna i kaffebranschen i Indien och stärker ytterligare sin position som världsvid aktör. Lavazza öppnar den första Espression-kaffebaren – den första konceptbutiken som utvecklats självständigt av företaget. Det är en riktig varumärkesuppbyggare och en uppvisning av Lavazza-märkets förträfflighet, som för den italienska kaffekulturen ut över världen. 

    I oktober startar Lavazza i Italien ”A Modo Mio”, ett automatiskt hemespressosytem som gör den autentisksa italienska espresson tillgänglig för alla.

     

    2008
    Lavazza förvärvar de brasilianska företagen Café Grão Nobre Ltda Terra Brasil. Lavazzas internationella profil når även webben: www.lavazza.com läggs ut online, vilket blir ett landmärke för företagets internationella marknader och för alla kaffeentusiaster. 

  • 2009-2010

    Från Turin till världen




    2010
    Anläggningen i Turin utökas med det banbrytande Lavazza Innovation Center. Det är 4 000 kvadratmeter stort, med arbetsplatser, laboratorier, klassrum och kontor, och hemvist för Training Center, forsknings- och utvecklingsavdelningen samt avdelningen för maskin- och systemteknik.  Den internationella expansionen fortsätter med förvärvet av den bulgariska kaffekedjan Onda Coffee Break, det argentinska kaffeautomatföretaget Coffice och Ercom S.p.A. Den mest betydande investeringen är den i Green Mountain Coffee Roasters, ett framstående amerikanskt företag på marknaden för portionspackat kaffe. Genom detta mycket strategiska affärspartnerskap kan Lavazza komma in på världens största marknad. 

    Den 16 februari avlider Emilio Lavazza, ’Signor Emilio” som alla i företaget kallade honom. Han var ett föredöme av vänlighet och känslighet, väl medveten om att ett företags framgång är beroende av vilken relation det har till sina anställda. hans stora etiska och humana arv är fortfarande kärnvärdet för hans familj och för företaget.

  • 2011-2012

    Lavazza idag

     

     

     

     

    Idag är Lavazza ett av världens viktigaste rosterier, ledande i Italien med en andel på 48 % av detaljmarknaden (källa: Nielsen 2011). Lavazza finns närvarande med sina distributörer och filialer i över 90 länder världen över. Med en omsättning som översteg 1,6 miljarder dollar 2011 är företaget verksamt världen över i segmenten Hemma och Utanför hemmet.

    2011 var ett år av expansion till Asien. Femton Espression-kaffebarer öppnar i Kina  i de främsta storstadsområdena. Espression kommer till New Delhi, där den första flaggskeppsbutiken öppnas på Connaught Place. Indien håller på att bli den näst viktigaste marknaden, efter Italien, och företagets industriella och kommersiella nav för att etablera sig i Asien. Åtagandet bekräftas när grundstenen läggs på produktionsanläggningen i Sri City.  

    En annan milstolpe är 20-årsjubileet av Lavazza-kalendern. För att fira detta tillfälle samlar Lavazza 12 av de fotografer som har förvandlat kalendern till en ikon genom åren: The Lavazzers. Kalenderfotona visas också upp på Milanotriennalen, på utställningen ”Lavazza con te partirò”.